Ålandsresa

Lite spontant blev det en Ålandsresa. När jag kom hem från jobbet lördag förmiddag frågade mannen om vi inte skulle åka över till Mariehamn, bo på hotell och sen titta på racing på söndagen innan vi sen åker tillbaka. I helgen har vi ett barn hemma så han får följa med. Det är väl en av fördelarna med att bo i Stockholm (eller i närheten) – det är genomförbart möjligt. Sagt och gjort! Enklaste var då att ringa direkt till Eckerölinjen och boka in både bil och boende på en gång. Många hotell var redan fullbokade och här hade vi möjlighet till ett paket istället.  Dessvärre visade det sig att hemresan vi önskade var fullbokad, så vi fick boka in oss på den tidigare båten. Men efter samtalet med Eckerölinjen, ringde vi till Viking Line och kollade deras senare avgång och fick en biljett till den istället. Mariehamn – Kapellskär. Lite dyrare men marginell skillnad då man slipper köra till Eckerö på Åland och slipper den sträckan som är mellan Norrtälje och Grisslehamn på svenska sidan.

Hotell Pommern blev övernattningen för lördagskvällen. Ett tre stjärnigt hotell som ligger mycket centralt med gångavstånd till båda sidornas vatten – restauranger och butiker/köpcentra. Adressen är Norragatan 8-10. Vi fick ett normalstort rum med extrasäng i ena fåtöljen där man enkelt drog fram en säng. Sköna sängar och bra ventilering. Det vi dock tyckte drog ner på allt var frukosten, något torftig men med läget och priset känns det ok ändå. På hotellet finns bastu – morgonbastu är gratis om man anmäler innan, övrig tid kostar den. Trådlöst internet köper man för 4 timmar, 24 timmar eller en vecka i receptionen.

Lördagskvällen promenerade vi ner till hamnen och åt vid Ångbåtsbryggans Äventyrsgolfbana. Även om vi inte spelade golf så ett ypperligt ställe att gå till med barn. Bra mat och trevlig service. En enklare meny med hamburgare, tacopaj och lasagne men ändå jättesvårt att bestämma sig vad man ville ha då de har bilder som visar hur gott allt ser ut på skärmarna ovanför disken. Valet för vår del blev en lasagne med färska lasagneplattor, en fräsch sallad och vitlöksbröd. Notan för två vuxna och ett barn med en flaska vin till maten blev billigare än vad bara huvudrätten kostade på restaurangen bredvid.

Söndagen åkte vi ut till flygplatsen och tittade på dragracing. En spännande tillställning som passar både stor och små, men inte små öron så hörselskydd är ett måste tycker jag – även stora öron behöver skyddas lite. I den här tävlingen finns både killar och tjejer med och tävlar; dragsters som på bilden till höger och gatliknande bilar. Då det är en öppen depå innebär det att man som publik kan gå och titta på bilarna mellan loppen. Det är imponerande vilka hastigheter de kommer upp i och reaktionstiden vid start.

Efter loppet hade vi fortfarande några timmar innan vår båt gick hem så vi passade på att göra en liten tur och kika på omgivningen. Vi åkte ut mot Lemland och Lumparland och fascinerades dels av det underbara vädret vi fått under helgen dels den natursköna omgivning som mötte oss. mest fascinerande var nog att i vad som nästan kändes som i ingenstans blev vi stoppade för alkoholtest.

Fram emot sena eftermiddagen åkte vi tillbaka till Mariehamn och kikade lite på Pommern nere vid färjeterminalen. Det enda 4-mastade fraktsegelfartyget i världen som är bevarat i ursprungligt skick, som även fungerar som museum – vi lät sonen välja lekpark eller båten och han ville leka – så vi tänkte att vi tar båten nästa gång.  För flera såna här minisemestrar det blir det verkligen.

På vägen hem åkte vi med Viking Line Rosella till Kapellskär, en resa som tar två timmar – alldeles lagom. Vi har några gånger åkt kryssning till Mariehamn med Cinderella då går båten vid 18.00 och kommer tillbaka 15.30 – väldigt intensivresa med barnen, så här blev det istället mat och sonen hann leka lite med piraterna ombord och sen var vi framme. Ombord finns flera möjligheter till mat; smörgåsbordet, caféet och A la Carte – vi valde den senare och åt Oxfilé – en favorit i repris skulle man kunna säga då vi har ätit den på Cinderella tidigare.